Vzdelávanie v Múzeu Slovenského národného povstania poskytuje možnosti edukácie širšieho spektra cieľových skupín, od predprimárneho a primárneho vzdelávania, cez druhý stupeň základných škôl, študentov stredných a vysokých škôl, pedagógov, ale aj seniorov. Každej zo skupín následne vytvára a prispôsobuje svoje aktivity, ktoré sú zamerané na vzdelávanie nielen v oblasti špecifických, krízových období druhej svetovej vojny, ale aj na formovanie postojov a výchovu k tolerantnej spoločnosti.

Žiakom posledného ročníka predprimárneho vzdelávania v materských školách a prvého stupňa základných škôl je určený vzdelávací program „Spoznávame múzeum“. Svojim obsahom a formou kooperuje so Štátnym vzdelávacím programom v rámci predprimárneho vzdelávania najmä v tematických okruhoch Kultúra a Ľudia. Cieľom tohto vzdelávania je zoznámiť sa zábavnou formou s prostredím samotného Múzea, spôsobmi jeho fungovania, oboznámiť sa s jednotlivými pracovnými profesiami ľudí (simulácia práce konzervátora a pod.), ktorí v ňom pracujú. Vysvetlením celkovej úlohy a miesta Múzea v spoločnosti ako veľmi dôležitej kultúrnej a pamäťovej inštitúcie, je možné vychovávať ku kultúrnym hodnotám, etickým princípom, slobode ako aj ľudským právam už od útleho veku.

Pre druhý stupeň základných škôl a stredné školy sa edukačná činnosť Múzea SNP, realizuje najmä prostredníctvom vzdelávacích programov – „Slovenské národné povstanie mojimi očami“ a „Kufor číslo…“, zachytávajúcich problematiku odboja a riešenia židovskej otázky na Slovensku v rokoch 1938-1945. Vzdelávacie programy sú kombináciou zážitkového učenia v expozícii Múzea SNP, využívania „kontaktných“ zbierkových predmetov, vyčlenených na dokreslenie témy, výkladom lektora a skupinovej práce žiakov. Využívaním priestoru Múzea ako autentického sprostredkovateľa vzdelávania s prvkami zážitkového učenia „mimo priestoru školských lavíc“, dokáže vytvárať historické vedomie o SNP ako dôležitej súčasti našich národných dejín u mladých a dospievajúcich ľudí. Cieľavedomým vzdelávaním k problematike holokaustu sa navyše dokážu mladí ľudia zaoberať aj morálnymi otázkami genocídy ako takej. Prácou so svedectvami, obrazovým materiálom, fotografiami, pomáha porozumieť nebezpečenstvu vytvárania stereotypov, ktoré môžu plynule prechádzať do predsudkov viažucich sa k rôznym menšinovým spoločenstvám, dokážu včas tieto prejavy identifikovať a vyvarovať sa im. Práve k tomuto účelu sa otvára múzejnému pedagógovi priestor, aby v rámci svojich vzdelávacích aktivít, dokázal vzdelávanie mimo školskej triedy doplniť najmä činnosťami, kde prevahu faktov nahrádzajú silné príbehy jednotlivcov, morálne dilemy, kríza ľudskosti a rozvoj empatie. Navyše, načrtnuté osudy Židov použité vo vzdelávacom programe sú zdrojom historického poučenia a vhodným motívom pre edukačnú náplň neformálneho vzdelávania v priestoroch Múzea SNP. Táto potreba je zvlášť aktuálna v súčasnej atmosfére narastania rôznych druhov fóbií a rasovej neznášanlivosti, ktoré profitujú aj z historickej neznalosti alebo skreslenej interpretácie, či dokonca rôznych snáh o popieranie holokaustu v rozsahu, ktorom sa odohral.